Na początku miesiąca w środowisku podniosło się wielkie larum. Są pieniądze dla szpitali na cyberbezpieczeństwo. Cyberbezpieczeństwo zapomniane, głównie za sprawą pandemii. Ostatnie przebudzenie w tym temacie miało miejsce kilka lat temu gdy MZ zgodnie z dyrektywą NIS a co za tym idzie Ustawą o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001560/T/D20181560L.pdf ) wyznaczył kilkanaście podmiotów szpitalnych do pełnienia zaszczytnej funkcji Operatorów Usług Kluczowych obarczając ich mnóstwem dodatkowych kosztów, obowiązków i trudności z których wybrnęli na tyle na ile byli w stanie bez dodatkowego finansowania.
kwi 2022
Aktualnie, zgodnie z przygotowywaną nowelizacją wspomnianej Ustawy ( https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337950/katalog/12716639 klaruje się sytuacja, która powinna zmienić oblicze stanu cyberbezpieczeństwa w polskich placówkach medycznych. Można się spodziewać, że liczba Operatorów Usług Kluczowych znacznie wzrośnie (pierwotnie miało być ich ok. 200, chodzi o podmioty posiadające oddział ratunkowy oraz należące do sieci). Dodatkowe obowiązki wynikające z Ustawy zostaną także rozszerzone na szerszy katalog placówek medycznych (potencjalnie SP ZOZ), które zostaną włączone do krajowego systemu cyberbezpieczeństwa a co za tym idzie będą zobowiązane do realizacji zadań wskazanych w art. 21-25 Ustawy.
Obowiązki Operatora Usług Kluczowych
W ujęciu dość ogólnym główne obowiązki zostały zebrane poniżej. Więcej informacji można znaleźć tutaj: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/operatorzy-uslug-kluczowych lub oczywiście w samej Ustawie.
Ustawa nakłada także na operatorów obowiązek przeprowadzenia, raz na dwa lata, audytu bezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej. Audyt ten musi być przeprowadzony zgodnie z odpowiednimi wytycznymi (opierającymi się głównie na ISO 27001) przez podmiot spełniający odpowiednie wymagania.
Obowiązki Podmiotów Publicznych (art. 21-25 Ustawy)
Tyle ogólnie. Darujmy sobie na ten moment szczegóły i ustalmy jeden podstawowy fakt, właściwie dwa:
Dofinansowanie
I tutaj przechodzimy do meritum. Otóż okazuje się, że podmioty prowadzące działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne będą mogły pozyskać z NFZ środki na realizację ww. zadań. Jest jeszcze wiele niewiadomych ale pewniki brzmią tak:
Kto się kwalifikuje?
Jak wspomniałem wcześniej – podmioty prowadzące działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne. Można to sprawdzić na https://aplikacje.nfz.gov.pl/umowy/Provider/Search?Branch=05
Jak je dostać?
Na ten moment wiadomo tyle ile wskazałem poniżej. Chronologię wprowadziłem we własnym zakresie bo jest ona w mojej ocenie jedyną logiczną. Mam zatem nadzieję, że kolejność zostanie zachowana.
Polecam rozmawiać z partnerem, który nie tylko wykona audyt ale będzie także merytorycznym wsparciem w procesie dostosowania norm i dokumentacji. Można założyć, że nie będzie to usługa kosztująca 10 czy 15 tyś. zł ale w tym przypadku zdecydowanie warto pójść w stronę jakości aby przyniosło to korzyść. A nie tylko było zrobione bo są na to pieniądze i trzeba.
Co można finansować?
Wskazane elementy do sfinansowania są na poziomie dość ogólnym. Przy każdym z punktów podam kilka przykładów, które wydają się spełniać przedstawione kryteria. Uwaga na początek NIE będzie można finansować remontów serwerowni i innych zadań dot. cross-finansingu (np. przebudowa infrastruktury).
1.Wdrożenie systemów teleinformatycznych oraz urządzeń zapewniających prewencję i detekcję zagrożeń cyberbezpieczeństwa. Przykłady:
Urządzenia sieciowe (routery, switche, access pointy, firewalle, urządzenia typu UTM, urządzenia i licencje IPS – moduły do wykrywania ataków oraz zabezpieczania sieci)
Systemy antywirusowe, narzędzia do szyfrowania i zabezpieczania danych
Systemy i licencje dot. backupu oraz zachowania ciągłości działania (np. rozszerzające możliwości wirtualizacji czy komponenty baz danych o mechanizmy pozwalające na wysoką dostępność)
Migracja usług do chmury – zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi tutaj:
Systemy typu SIEM (wykrywanie incydentów bezpieczeństwa) oraz systemy lub usługi typu SOAR ( Security Orchestration, Automation And Response) pozwalające na monitorowanie i automatyzację reakcji na incydenty bezpieczeństwa
Wdrożenie monitorowania usług sieciowych
2. Zapewnienie usługi konfiguracji urządzeń i oprogramowania oraz zapewnieniu wsparcia eksperckiego w zakresie cyberbezpieczeństwa
Wdrożenie wyżej wymienionych urządzeń, oprogramowania
Wsparcie w organizacji zarządzania cyberbezpieczeństwem
Outsourcing zadań związanych z obsługą systemów i incydentów cyberbezpieczeństwa
3. Zapewnienie usługi audytu bezpieczeństwa, skanów podatności, w zakresie oddzielnie sprecyzowanym w materiale referencyjnym opublikowanym na stronach internetowych Centrum eZdrowia (ten materiał nie został jeszcze opracowany)
Audyt cyberbezpieczeństwa
Testy penetracyjne
Testy odtworzeniowe środowiska
4. Opracowanie dokumentacji systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem zgodnie z wymaganiami KRI i KSC, w tym planu odtworzenia po awarii
Punkt raczej jasny, dokumentacja do ogarnięcia została wskazana powyżej w opisie dot. audytów
5. Zapewnienie szkoleń w zakresie cyberbezpieczeństwa skierowanych do kadry zarządzającej jednostką oraz pracowników jednostki w zakresie podstawowej świadomości cyberbezpieczeństwa
Punkt też raczej jasny. Myślę, że nie będzie też problemów ze szkoleniami kadry IT.
Na ten moment nie wiadomo co z licencjami dot. wsparcia i późniejszego utrzymania usług/licencji.
Podsumowanie
Podsumowanie jest chyba takie, że warto poważnie zainteresować tematem management swoich placówek. Jeżeli teraz tego nie sfinansują i tak będą musieli te czynności wykonać. Dużo rzeczy jest jeszcze niejasnych i się wyklaruje gdy będzie szczegółowa dokumentacja dot. projektu, projekt umowy itp. Ma to nastąpić jeszcze w tym miesiącu dlatego już teraz warto zrobić estymację na elementy projektu warte uwagi i nam przydatne. W przypadku gdyby były jakieś pytania/wątpliwości lub potrzeby związane z szacunkiem kosztów – zapraszam do kontaktu.
Dużo w środowisku słyszy się, że działy IT w szpitalach są niedoinwestowane, że informatycy w szpitalach zajmują się wszystkim na około a zarabiają poniżej średniej. To fakt. I uważam, że tego typu projektu są szansą także w tym aspekcie. Szansą, którą można rozumieć dwojako. Z jednej strony szansa na odciążenie w nieustannie spływających nowych obowiązkach. Te dotyczące cyberbezpieczeństwa czy nawet administracji środowiskami może przejąć podmiot zewnętrzny. Z drugiej strony jest to też szansa na zdobycie dodatkowej wiedzy, którą można zmonetyzować. My w ramach swoich działań często powierzamy część obowiązków osobom ze szpitalnych działów IT. Jesteś zainteresowany taką formą współpracy? Daj znać! ?
paź 2023
Rozwój technologii odgrywa kluczową rolę w obszarze opieki zdrowotnej. Wprowadzenie systemów informatycznych znacząco poprawiło efektywność i jakość świadczonych usług medycznych. […]
kwi 2022
W tym artykule chciałbym przybliżyć tematykę funkcjonowania placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej pod kątem komponentów informatycznych. Spróbuję też przybliżyć ujęcie biznesowe tak aby spróbować wskazać, czy bardziej zidentyfikować, te elementy procesów biznesowych, które mają potencjał usprawnienia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Komentarze (0):