Cyberbezpieczeństwo staje się dziś bardzo nośnym hasłem. Nie bez powodu mówi się o nim w kontekście placówek medycznych. Dane Pacjentów to najwrażliwsze elementy ekosystemu cyfrowego świata HealthTech. Należy zaznaczyć, że dane pacjentów to nie tylko Szpitale. W szczególności, małe i średnie placówki medyczne są bardziej narażone na takie zagrożenia, ze względu na mniejszy budżet na zabezpieczenia oraz mniejszą wiedzę na tematy związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa informatycznego. To naturalne, że na pierwszym miejscu stawia się procesy związane z leczeniem. Naruszenie prywatności pacjentów jednak czy utrata ważnych danych medycznych może nieść za sobą poważne konsekwencje natury prawnej, wizerunkowej czy (co najważniejsze) dotkliwej dla samych Pacjentów. Dlatego też, w dzisiejszych czasach, cyberbezpieczeństwo powinno stać się jednym z najważniejszych tematów dla managerów małych i średnich placówek medycznych.
mar 2023
Z racji tego poniżej przedstawiam kilka podstawowych kroków, które mogą pomóc menadżerom małych i średnich placówek medycznych we wkroczeniu na właściwa ścieżkę zapewnienia odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa w swojej placówce:
1.Utwórz politykę cyberbezpieczeństwa: powinna ona obejmować wytyczne dotyczące zarządzania hasłami, wykorzystania oprogramowania antywirusowego i zapory ogniowej oraz zasad dotyczących korzystania z prywatnych urządzeń przez pracowników.
2. Szkolenia dla pracowników: Pracownicy powinni być szkoleni w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym sposobu wykrywania i unikania ataków phishingowych, stosowania bezpiecznych haseł i korzystania z prywatnych urządzeń.
3. Wprowadź politykę silnych haseł – silne hasła do systemów informatycznych i innych narzędzi powinny być stosowane, a pracownicy powinni być edukowani w zakresie tworzenia i przechowywania bezpiecznych haseł.
4. Wprowadź podstawowe zabezpieczenia fizyczne – dostęp do systemów informatycznych i danych medycznych powinien być ograniczony do uprawnionych osób. Serwer zawierający dane medyczne nie może znajdować się np. w rejestracji 🙂
5. Zadbaj o regularne aktualizacje systemów i oprogramowania: Systemy i oprogramowanie muszą być regularnie aktualizowane, aby zapewnić ochronę przed najnowszymi zagrożeniami. Ważne jest, aby instalować aktualizacje natychmiast po ich wydaniu. Powinno to być must have każdej umowy serwisowej z firmą, która obsługuje Twoją placówkę.
6. Kontroluj backupy danych: Regularne tworzenie kopii zapasowych danych medycznych jest kluczowe w przypadku ataków cybernetycznych lub utraty danych.
7. Zadbaj o odpowiednie monitorowanie systemów: Systemy informatyczne placówki medycznej powinny być monitorowane, aby wykryć nieprawidłowe aktywności i ataki. W przypadku wykrycia jakichkolwiek podejrzanych działań, należy natychmiast podjąć odpowiednie kroki. Powinno to być must have każdej umowy serwisowej z firmą, która obsługuje Twoją placówkę.
8. Korzystajcie z szyfrowania – wrażliwe dane medyczne powinny być szyfrowane, aby zminimalizować ryzyko naruszenia prywatności pacjentów.
kwi 2022
W tym artykule chciałbym przybliżyć tematykę funkcjonowania placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej pod kątem komponentów informatycznych. Spróbuję też przybliżyć ujęcie biznesowe tak aby spróbować wskazać, czy bardziej zidentyfikować, te elementy procesów biznesowych, które mają potencjał usprawnienia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Komentarze (0):